داستان، مقاله، یادداشت و مصاحبه

مهر ۱۱, ۱۴۰۱

دنیا بدون جان کافی تنگ نیست؟ 1

علی موذنی دنیا بدون جان کافی تنگ نیست؟ 1 مسیر سبز 2            بار اولی که فیلم مسیر سبز را دیدم، آن قدر تحت تاثیر بودم که دلم می خواست چیزی مثل یک مرثيه بنویسم برای این سیاهپوست گنده ای که با همه درشتی کودکی بیش نیست. منظورم از کودک […]
شهریور ۱۲, ۱۴۰۱

حضور

          علی موذنی           حضور        من تا پیش از مرگ پدر از مادر تفسیری دیگر داشتم، و حالا که از سر خاک مادر برگشته ام، خاکی که هنوز سنگ قبری رویش ننشانده اند، از او تفسیری دیگر دارم. باید می گذاشتم مهرانه وسایل مادر را ضبط و ربط کند […]
مرداد ۱۶, ۱۴۰۱

داستان های عاشورایی

  علی موذنی  داستان های عاشورایی 1-آیا نویسنده در نوشتن داستان‌های عاشورایی محدودیت‌های ذهنی یا قانونی علاوه بر سایر انواع داستانی دارد؟ محدودیت به این عنوان که باید چهارچوب های خاصی را در این نوع داستان ها رعایت کنی که مثلا در داستان های غیر دینی و غیر مذهبی اجباری […]
مرداد ۶, ۱۴۰۱

نازا

           علي موذني            نازا             يادداشتم را از توی جيب پيرهن در آوردم تا براي فروغ بخوانم.  با اشتياق به يادداشت نگاه كرد كه  خرچنگ قورباغه تو تاكسي نوشته شده. خواندن يادداشت همزمان شد با روشن شدن سيگار او: غلام با همۀ تعصب و غيرتي كه داشته، زنش را […]
مرداد ۳, ۱۴۰۱

عالم واقع و عالم واقع نما

علی موذنی عالم واقع و عالم واقع نما واقعیت ، به عنوان آنچه که هست ، برای نویسنده حکم مواد اولیه را دارد . در واقع باید گفت این نوع واقعیت اصل نیست ، فرع است . بنابراین باید در آن دخل و تصرف شود تا ارزش داستانی پیدا کند. […]
تیر ۱۷, ۱۴۰۱

جادو

علی موذنی جادو  وقتی از شدت آن صدای مهیب از خواب پریدم، فکر کردم رعد و برق شده و چه خوب و چقدر عالی، قرار است باران ببارد، اما وقتی پشت بندش، ناله و جیغ شنیدم، فهمیدم باز هم تصادف شده. چشم هایم باز نمی شد. پشت پنجره تاریک بود. […]
تیر ۱۵, ۱۴۰۱

تخت‌خواب عريض

علي مؤذني   تخت‌خواب عريض                                   مهين بشقاب را كه از جلوی بهرام برداشت، چشم غرۀ رضا را هم ديد. بشقاب بهرام را روي بشقاب هاي ديگرِ توی سيني گذاشت. مي دانست رضا هنوز نگاهش مي كند. محل نگذاشت. پرسيد: « الان چاي دم كنم؟ »       بهرام […]
تیر ۱۵, ۱۴۰۱

غلامحسین ساعدی

علی موذنی غلامحسین ساعدی                                                          به اکبر رادی         ساعت بیست دقیقه به سه است و تا مسجد هم همین مقدار زمان راه […]
تیر ۱۳, ۱۴۰۱

نگاهی به منظومۀ ایلیاد

نگاهی به منظومۀ ایلیاد (1)   علی موذنی خدایان یونان بیشتر مظاهر طبیعتند و به دوره ای از زندگی بشر بر می گردند که هنوز مقهور طبیعت بوده است و رازهای آن بر او نامکشوف. خدایان از نظر پرداخت شخصیت گویی آینۀ تمام نمای بشرند به اضافۀ آرزوهایی که بشر […]
خرداد ۲۴, ۱۴۰۱

روایتگری در داستان گرگ

علی موذنی روایتگری در داستان گرگ1  نوشتۀ هوشنگ گلشیری 2                شخصیت محوری داستان گرگ اختر است، زنی نوزده ساله که همسر پزشکِ آبادی است. مشخص نیست همسر اختر دارد دورۀ  تعهد خدمتش را در روستا می گذراند یا به خواستِ خودش مثلا آمده به مردم محروم […]
خرداد ۱۵, ۱۴۰۱

مثل اعضای یک ارکستر

   علی موذنی مثل اعضای یک ارکستر رمان ارتباط ایرانی مربوط است به رابطه بین مهرداد و رندی و مسائلی که شاید سبب جدایی آن ها می‌شود. در طول رمان هم بیشتر تاکید روی خصلت مادرانه بودن رندی در ارتباط با مهرداد، زاویه‌دار بودن نگاه مادر مهرداد با رندی، و […]
خرداد ۱۱, ۱۴۰۱

نوشتن برای من کشف وشهود است

گفتگو با علی موذنی نوشتن برای من کشف و شهود است تاریخ گفتگوی زیر بر می گردد به سه سال پیش. وقتی استاد «علی موذنی» برای اولین بار به دانشکده ی ما آمده بود و شور و حال خاصی در بین بچه ها ایجاد شده بود. خیلی از ماها که […]
خرداد ۵, ۱۴۰۱

ایرانیان

علی موذنی       تحریف بزرگ!    ایرانیان (1) ، نوشتۀ اشیل (2)     خشایار شاه که با سپاهی گران برای جنگ با یونانیان رفته، تاکنون پیکی جهت گزارش اخبار جنگ گسیل نداشته، از این رو همآوازان که همان شورای سلطنتی برگماشته از سوی خشایارشاه برای نگهبانی تاج و […]
اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۱

دو وجه از شخصیت آنتوان  چخوف

 علی موذنی دو وجه از شخصیت آنتوان  چخوف (1)      هر شخصیت داستانی یا نمایشی رنگ و بویی از واقعیت دارد، اما همین که وارد عالم واقع نمای داستان یا نمایشنامه یا فیلمنامه شد، از اساس با اصل متفاوت می شود. واقعیت اصلی این است که شخصیت های هیچ داستانی […]
اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۱

هاثورن، ناظرِ نگران

           علی موذنی             هاثورن، ناظرِ نگران (1)               نگاهی به مجموعه داستان ماه گرفتگی، نوشتۀ ناتانیل هاثورن               کند وکار در روحیه انسان و ارائه آن در طرح هایی استادانه یکی از ویژگی های داستان های هاثورن است. هر خواننده ای اگر منصف باشد، اقرار می کند پس […]
اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱

نقش ادبیات داستانی در تبیین ارزش های جنگ

       علی موذنی        نقش ادبیات داستانی در تبیین ارزش های جنگ 1          مقدمه         دلیل نوشتن این مقاله ادعایی است که در یکی از روزنامه ها خوانده ام و البته این ادعا را بارها از این و آن به طور شفاهی هم شنیده ام. این […]
اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۱

حرفه ای گری در داستان

   علی موذنی   1-نظرتان را در بارۀ جشنوارۀ خاتم بفرمایید. من یک نظر کلی در بارۀ جشنواره ها دارم که چه بسا جشنوارۀ خاتم را هم شامل شود. تنها حسن جشنواره ها تجمیع نیروهای مستعد ِ سرگردانی است  که علاقه مندند کارشان دیده شود، اما نمی دانند راه به کجا […]
اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۱

پاسخ نامه

علی موذنی   پاسخ نامۀ شورا  در خصوص تله فیلم «آپارتمان »*     جناب …   باعرض سلام  استنباطم از نظرات  بی توضیحِ شورا ( جز دو سه مورد که مشخص کرده بودند کمکی به روایت نمی کند ) این بود که نظرها دو مورد را شامل می شود ، […]
اردیبهشت ۸, ۱۴۰۱

فرجام چهار سال انرژی !

  علی موذنی   فرجام چهار سال انرژی ! گپ و گفتی در بارۀ سریال شب چراغ*              علی موذنی، داستان و رمان و نمایشنامه و فیلمنامه نویس است. حاصل تجربه او آثاری است که فقط وقتی به دست گرفته و خوانده شوند، میزان ارتباط او با خواننده محک می […]
اردیبهشت ۴, ۱۴۰۱

برترین قصه

  علی موذنی احسن القصص          مرحوم   علی صفایی ، در مقدمۀ کتاب ” استاد و درس ادبیات ، هنر ، نقد ” ، (1) چنین آورده است : این داستان یوسف است که قرآن احسن القصص می گویدش. این داستان چه می خواهد ؟ چرا این گونه آغاز می […]