رابطۀ ادبیات و سینما
1- جناب موذنی، در کشور ما رابطۀ مستمری میان ادبیات داستانی و سینما وجود ندارد و با توجه به این که بسیاری از منتقدان ضعف سینمای ما را در نبود فیلم نامۀ خوب می دانند ، چرا داستان نویسان و فیلمسازان به همکاری لازم برای ارتقای موقعیت سینما نمی رسند ؟
2- ولی همین مقداری هم که فیلم تولید می شود، یعنی سالی پنجاه شصت تا هم ما جایی برای آثار اقتباسی نداریم . یعنی داستان هایی نوشته نمی شوند که فیلمسازان ما را به صرافت اقتباس از آن ها بیندازد.
3- اجازه بدهید یک پرانتز باز کنم و بپرسم چرا داستان نویس نباید موقع نوشتن گوشۀ چشمی به این داشته باشد که از روی داستانش فیلمی ساخته شود؟
4- ولی در کشورهای دیگر این طور نیست . مثلا امریکا . یکی از اصلی ترین منابع موضوعی در هالیوود اقتباس است .
5 -آنچه که منتقدان ادبی در مورد اقتباس سینمایی به عنوان ایراد مهم به آن اشاره می کنند، این است که در تجربۀ خواندن چیزی وجود دارد که در فیلم بر پردۀ سینما وجود ندارد و آن هم سبک نویسنده است . شما چقدر به این اعتقاد دارید ؟
6- چرا نویسنده ها نسبت به فیلم سازان بی اعتمادند و آثار شان را برای اقتباس در اختیارآنها قرار نمی دهند ؟
7-آیا وجود یک واسطه بین نویسندگان و فیلمسازان لازم است که بتواند داستان را به روایتی تصویری تبدیل کند ؟
8- به نظر شما اقتباس سینمایی با توجه به محدودیت های تصویر باعث نمی شود خیلی از بالقوه های داستان ها قابل تبدیل به تصویر نباشند ؟